De siste syv årene har importen av feta- og salatost økt med 30 prosent. Med unntak av noen få lokale norske varianter, er mesteparten av feta- og salatost solgt i Norge importert. Nå skal en helt ny salatost, laget på norsk melk, ta opp kampen mot store utenlandske aktører.
Det som importeres her til lands er i hovedsak dansk feta-lignende ost basert på kumelk. For det er kun den tradisjonelle greske osten som er produsert i Hellas som kan kalle seg fetaost.
Import av ekte fetaost fra Hellas utgjør kun 7 prosent. 90 prosent, hele 2.548 tonn av importen, kommer faktisk fra Danmark.
Forbrukerne vil ha norske matvarer
I en fersk undersøkelse foretatt av Opinion (Forbruker og bærekraft 2024 fra Opinion), sier 7 av 10 norske forbrukere seg enige i utsagn om at norsk melk og meieriprodukter er bærekraftige matvarer. Og fra tidligere vet vi at nordmenn vil ha norsk mat laget i Norge.
– Det er utrolig spennende å nå kunne tilby norske forbrukere en norsk salatost på ku- og geitemelk, produsert her i Selbu. Feta- og salatost er populære produkter, men mange tenker nok ikke over at det vi kjøper i butikken i stor grad er importert kopi av feta, forteller Heidi Kristin Mathisen, anleggssjef ved TINE Meieriet Selbu.
Ifølge anleggssjefen har TINE Norsk Salatosten en mild, men autentisk feta-lignende smak fordi den er laget av både ku- og geitemelk. På meieriet gleder de seg over å produsere en helt ny ost.
– Under fjorårets oste-VM var det flere geitoster fra TINE som stakk av med gjeve priser. Det er gøy å være med å utvikle helt nye produkter, og vi kan jo ikke annet enn å tro at den nye salatosten også vil utmerke seg, sier hun.
Norsk geitemelk av høy kvalitet
I Norge har vi kanskje verdens friskeste geiter. Siden 2001 har man jobbet målrettet for å forbedre den norske geitehelsa. Samtidig ble det satt i gang et arbeid med å bli kvitt en harsk og besk smak som var utpreget i norsk geitemelk for over 20 år siden. Arbeidet har resultert i friskere geiter som utnytter fôret og produserer mer og bedre melk enn før.
– Mange husker nok geitemelk som litt harsk eller besk på smak, men geitoster vi produserer i dag vinner jo priser, så arbeidet har virkelig gitt resultater. Det gjør meg utrolig stolt, og enda tryggere på at geita faktisk er viktig for norsk matkultur, sier geiteprodusent Marianne Rønning, og legger til:
– Jeg har troen på at TINE Norsk Salatost, med kombinasjonen av både ku- og geitemelk, kan bidra til at norske forbrukere får øynene opp for hvilken fantastisk råvare geitemelka faktisk er.
TINE Norsk Salatost er en av TINEs største produktsatsninger i 2024. Salatosten kommer i smakene Urter og hvitløk, og Chili og Fenikkel, har en mild og god smak for å treffe et bredt publikum. Produktet selges hos de fleste dagligvarebutikker landet over.