Otto skifter gir og rendyrker satsningen på bildeling for bedrifter, kommuner og eiendomsutviklere. Før sommeren utvides tjenestetilbudet med en løsning for administrasjon og forvaltning av bilflåter.
– Markedet for mobilitetstjenester har vært i rivende utvikling de siste årene. Bildelingstjenesten Otto har eksperimentert med ulike forretningsmodeller og produkter, blant annet med utplassering av biler fra gateplan til garasjer. Nå har vi funnet en oppskrift vi har stor tro på, og som får full oppmerksomhet fremover, sier daglig leder Martin Vik.
Mobilitet som en tjeneste
Otto har over lengre tid jobbet med kommunale bilparker og vunnet flere anbud hvor bildeling og samspill mellom kommune og innbyggere har stått sentralt. I starten av 2023 fikk Otto tildelt Norges hittil største bildelingsanbud i Bodø kommune, og har også nylig fått tildelt sitt første anbud på biladministrasjon i Stor-Elvdal. I tillegg har selskapet stor pågang fra andre kommuner og bedrifter som er interesserte i å kjøpe mobilitet som en tjeneste, for å oppnå en kostnadseffektiv organisering av bilparken.
– Fremover satser vi fullt og helt på å hjelpe offentlige og større private virksomheter med å tilby fleksible løsninger for bildeling i tjenestebruk, og eiendomsutviklere med å skape mer attraktive nabolag. Denne sommeren planlegger Otto lansering av flere nye tjenester og en unik plattform som forener biladministrasjon, bildeling, forvaltning og analyse på ett sted, sier Vik.
Spisser tilbudet
Som en naturlig konsekvens av satsningen på kommune- og bedriftsmarkedet, vil Otto gradvis nedskalere bildelingstilbudet som selskapet selv har driftet utenom rammeavtaler.
– Otto skal hjelpe bedrifter, offentlige virksomheter og eiendomsutviklere som vil gi sine ansatte, innbyggere og beboere et godt, lokalt bildelingstilbud. Da kan vi ikke samtidig drive en konkurrerende virksomhet. Vi spisser derfor tilbudet vårt mot profesjonelle aktører, sier Vik.