Over halvparten av alle norske robotstøvsugere har eget navn

Hvorfor er det vanligere å gi robotstøvsugeren ett personlig preg enn andre eiendeler? En fersk undersøkelse viser at halvparten av alle nordmenn som eier en robotstøvsuger velger å gi den et eget navn.

Det er vanlig å gi gjenstander en personlighet, for å skape en følelse av felleskap og tilhørighet. Ved å gi robotstøvsugere navn og attributter, skaper vi en personlig relasjon med robotene.

Dette er de vanligste navnene på robotstøvsugere i Norge:

  1. Robert, Roberto og Roberta
  2. Robocop
  3. Truls
  4. Gunda
  5. Bertha

Den amerikanske psykologen Sherry Turkle ved Massachusetts Institute and Technology har følgende forklaring på at så mange norske robotstøvsugere har et eget navn:

– Robotene gir oss mer tid sammen med hverandre, fordi de avlaster oss fra våre huslige plikter. Nettopp det at robotene gjør at vi kan bruke mer tid sammen med familien og andre vi er glad i, kan være en av grunnene til at vi skaper en følelse av en relasjon til robotene ved å gi dem et eget navn, sier Turkle.

Teorien samsvarer med nordmenns motiv for å kjøpe robotstøvsugere. Ifølge den norske befolkningen er hovedgrunnen til å investere i en robotstøvsuger at det gir mer familietid (40%) og mer tid til å være utendørs (41%).

– Det er fantastisk at vi kan muliggjøre et mer aktivt og sosialt liv for alle, ved å frigjøre tid i folks hverdag. Bruk mindre tid på plikter og lev mer, er vår filosofi i Roborock, sier Nicole Han, leder for produktmarkedsføring, hos Roborock.

Undersøkelsen er utført av KantarSifo på vegne av Roborock.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *