Steinar Dalen i Larvik med en av potetene som blir Felleskjøpets egen potetchips.

Potetene fra Steinar blir chips til hele landet

Med råvarer fra historisk grunn i Larvik relanserer Felleskjøpet sin egen potetchips i ny emballasje.

Samvirkekonsernet fortsetter med dette satsingen på mat under egen merkevare. Nå kommer Traktorgull med havsalt og Låvechips med paprika i ny innpakning til alle Felleskjøpets 104 butikker rundt i landet.

– Med dette viderefører vi starten på mateventyret i Felleskjøpet. Tidligere i høst lanserte vi vår egen FK Havrebar med havre fra den norske kornbonden. Potetchipsen vår ser vi har truffet veldig godt gjennom prøveprosjektet vi har hatt til nå. Nå relanserer vi med ny forpakning, og med personifisering av produsenten på baksiden av posen, sier Trond Fidje, konserndirektør detaljhandel Norden i Felleskjøpet Agri.

Spesiallaget

Traktorgull og Låvechips er ekte snacks fra den norske bonden. Råvarene til potetchipsen blir nemlig dyrket av grønnsaksbonde Steinar Dalen på Brunlanes i Larvik. Han og familien driver Kryssgaarden, hvor det antas å ha vært gårdsdrift så lenge som 2500 år tilbake i tid.

Tidligere i høst tok Steinar opp potetene av sorten Lady Claire,

– Dette er en potet som egner seg spesielt godt til chips. Den har mye stivelse og lite søtstoff. Dermed blir den ikke så fort brun under steking eller koking. Vi synes det er veldig stas å være med på denne satsingen, sier Steinar Dalen, som fra Larvik sendte potetene direkte videre til Den Lille Chipsfabrikken utenfor Kristiansand.

Felleskjøpets egen chips er en såkalt kettlechips. Potetene vaskes, kuttes i tynne skiver med skallet på, og stekes porsjonsvis i lang tid på lav varme i en unik blanding av avokado- og solsikkeolje. Den unike oljeblandingen gir en veldig sprø og fin chips uten å bli for hard.

– Vår egen potetchips har slått veldig godt an, og den føyer seg veldig pent inn i vår satsting på produkter fra den norske bonden i bondens butikk. Og dette er bare starten. Felleskjøpet har mange planer for både nye produkter og enda bredere satsing på mat i våre butikker, sier kategorisjef Trude Maurset Høgheim i Felleskjøpet Agri.

Utvider matsatsing

Egne merkevarer er svært viktige, og ikke minst populære varer i Felleskjøpets butikker. De mest populære er fôr til husdyr og kjæledyr, samt jord, gjødsel og frø. Egne merkevarer utgjør totalt 30 prosent av Felleskjøpets totale omsetning.

I mars 2021 startet Felleskjøpet og Nortura et pilotprosjekt hvor kvalitetsmat fra Norturas hotell- og restaurantsortiment kom til salgs i utvalgte Felleskjøpet-butikker. Dette prosjektet har blitt jevnlig utvidet, og i dag selger ni avdelinger kvalitetsvarer fra både Nortura og TINE.

– Vi har fått svært gode tilbakemeldinger etter at vi startet salg av matvarer fra de andre landbrukssamvirkene. Vår satsing på kvalitetsmat fra den norske bonden er ett bidrag i å få kvalitetsprodukter fra våre eiere, som ikke er så lette å få tak i hos vanlige dagligvarebutikker, ut til folk flest. Her har vi også mye spennende på gang, og det vil komme flere nyheter etter hvert, sier konserndirektør Trond Fidje

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *