Norske meieriprodukter som brunost, gulost og yoghurt øker salget i Q3, ifølge nye salgstall fra Melk.no. Foto: Melk.no

Salget av norske meieriprodukter øker

Ferske tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser en positiv utvikling i salget av meieriprodukter 3. kvartal 2023, sammenlignet med tilsvarende kvartal året før. Størst økning har yoghurt og ost.

Totalt økte norsk yoghurt med 13,3 prosent og norsk ost med 6,6 prosent. I tillegg økte rømme, fløte og smør. Melkesalget fikk en liten nedgang på drøye en prosent, men nedgangen er mindre enn det den har vært tidligere år. Helmelk, økologisk melk og melk med smak fortsetter å øke.

– Det er interessant å se at 3. kvartal har en så positiv utvikling for de fleste meierikategoriene. Spesielt gøy er det at norsk ost har økt med nesten 7 prosent, som også utgjør en større økning enn importert ost. Tross strammere økonomi og økt utvalg av importert ost – er det fortsatt norsk brunost, gulost og cottage cheese vi nordmenn spiser mest av, sier direktøren i Opplysningskontoret for Meieriprodukter, Ida Berg Hauge.

Yoghurt mer populær enn noen gang

2023 har så langt vært et godt år for salg av yoghurt, og norsk yoghurt økte med hele 13 prosent i tredje kvartal sammenlignet med samme periode i 2022.

Direktøren i Melk.no, Ida Berg Hauge, trekker frem noen hovedårsaker til den positive økningen av yoghurtsalget.

– Vi tror mye av økningen skyldes at det stadig kommer nye og spennende smaker på markedet – som i tillegg inneholder de samme gode næringsstoffene. På den måten blir produktene attraktive for flere forbrukergrupper, sier Berg Hauge.

Flere velger de «klassiske» produktene

En trend som viser seg over noe tid er økningen i salget av de klassiske, produktene. Aller størst prosentvis økning i 3. kvartal ser vi i salg av yoghurt naturell (+ 24 %), helmelk (+ 4,2 %) og brunost (+ 10 %). I tillegg til den stadig populære magre cottage cheesen (+12 %).

– Selv om det største salgsvolumet ligger på lettmelk, gulost og fruktyoghurt – er det interessant å følge med på kostholdstrender ellers i samfunnet som også påvirker melke og meierisalget avslutter Ida Berg Hauge.

Totalt volum salg av import meieriprodukter:

Volum tredje kvartal (Q3) *
Melk uten import 97 994 -1,1 %
Melk med import 99 584 -1,2 %
Ost uten import 22 101 + 6,6 %
Ost med import 26 957 +5,1 %
Yoghurt uten import 14 601 +13,3 %
Yoghurt med import 16 281 + 11,2 %
Rømme inkl. crème fraîche 4 881 + 0,4 %
Fløte 6 983 + 3,6 %
Smør uten import 4 597 + 4,1 %
Smør med import 4 627 + 3,7 %
* Alle tall i 1.000 liter

Tallene baserer seg på volumtall rapportert inn fra TINE, Q-Meieriene, Synnøve Finden, Fjordland og Rørosmeieriet. I tillegg innhentes volumtall på import fra SSB. Volumtallene viser volum solgt til dagligvare, storhusholdning og industri (for alle produktgrupper med unntak av melk og yoghurt)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *