Nå senkes temperaturen på 334 togstasjoner landet over. Det reduserer energiforbruket med 10 prosent, og sparer staten for 13 millioner kroner årlig.
Det er tid for å stramme inn livreima og redusere strømforbruket. I gjennomsnitt bruker Bane NOR om lag 40 millioner kilowattimer per år på venterommene. Ved å senke temperaturen regner vi med å kunne spare rundt fire millioner kilowattimer. Det vil redusere våre kostnader med 13 millioner kroner hvert år.
– Nå må vi spare der vi kan, både energi og penger. Selv om temperaturen går noen grader ned på venterommene, regner vi med at folk er kledt for norsk høstvær. Sammenlignet med utetemperaturen vil det fortsatt være godt, varmt og tørt i våre lokaler, sier Knut Øivind Ruud Johansen, direktør for stasjonene i Bane NOR Eiendom.
300 prosents prisøkning
Temperaturen blir senket fra 21 til 17 grader. Unntaket er de stasjonene der folk har sine arbeidsplasser. Ansatte i kiosker, cafeer og butikker skal ha en innetemperatur på 19-20 grader.
– Vi står i en strømkrise i Europa der det er behov for å redusere både energiforbruket og de høye strømregningene. Dette har også en positiv effekt for miljøet, og i den dugnaden ønsker vi å bidra, sier Ruud Johansen.
På grunn av de store regionale forskjellene i strømprisen er det også forskjeller i strømutgiftene på stasjonene. I sørvest i landet har Bane NOR Eiendom hatt særlig høye strømregninger. I løpet av året har utgiftene økt med 200-300 prosent.
Vurderer solceller og etterisolering
Bane NOR har også senket innetemperaturen på egne kontorarbeidsplasser og verksteder for å spare strøm.
– Automatdører vil nå stilles inn på vinterdrift, slik at dørene ikke står åpne. På verkstedene vurderer vi også å utstyre portene med lydsignaler når de er åpne. Det kan bidra til at folk lukker dørene og sparer energi, sier Ruud Johansen.
I tillegg ser Bane NOR på andre strømsparingstiltak som automatisk demping av lys på stasjonene, etterisolering, installering av varmepumper og bruk av solcellepaneler. Det skal også vurderes om snøen skal måkes i vinter, istedenfor å smeltes på plattformer og tilkomstveier med varmekabler.