Soloppgang på Hørtekollen

Monica og Emil på tur

Skal man oppleve soloppgang på sommeren må man grytidlig opp om morgenen. Det fikk Emil erfare da jeg vekket han klokka 03.45 for å gå tur, han trodde nesten ikke sine egne ører.

Tekst og foto: Monica Østenengen

Etter at kaffen var kokt og niste smurt, kjørte vi fra drammen klokka 04.00. Vi ankom Skogliveien parkering i Sylling 04.35. Vi hadde dagen før sjekket at soloppgangen var klokka 05.10, så vi hadde 35 minutter på å komme oss til toppen.

Så vakkert

Hørtekollen ruvet i terrenget som en mørk skygge og det var ennå så mørkt at hodelykt var nødvendig. Vi startet oppstigningen på blåmerket sti, underlaget besto av fin sti, glatt fjell, røtter og grus, og det er bratt i cirka en km. Da vi kom til toppen fortsatte vi på en fin sti til høyre, som ender på Hørtekollens utsikt.

Utsikten er fenomenal, til høyre ser man utover Lierdalen, og til venstre Holsfjorden. Klokken var nå blitt 05.00, og himmelen i øst var farget orange og det var like før solen steg opp. Forventningsfulle satt vi oss ned å ventet. Først kom en halvkule til syne, og bare et minutt senere satt hele sola på åskammen å strålte gult imot oss. Det er en så vakker opplevelse at den tar pusten fra meg hver gang!

Emil på styr

Vi tok noen fine bilder av solen og området rundt, deretter spiste vi nista vår sammen med en nydelig kopp kaffe. På tilbakeveien hadde alle sauer i området våknet til liv og det bjella fra alle kanter så Emil ble helt på styr. Da vi kom ut av skogen på tilbakeveien så vi at Hørtekollen lå badet i sollys og at den lave sola lyste opp alle blomster og strå på stien.

For en eventyrlig start på dagen.