En undersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av Nordens største leverandør av bedriftsjulegaver, Gavefabrikken, viser at nordmenn flest vil bruke mindre penger på årets julegaver. Det blir færre gaver, mindre julebelysning i hagen og færre julekonserter.
Hele 54 prosent sier det dessverre blir en nedskalert julefeiring i år. Noe som skyldes den stigende renten og en usikker verdenssituasjon. Det er spesielt på gaver, julebelysning og julearrangementer som mange velger å bruke mindre penger på i år. Samtidig svarer hele 7 av 10 nordmenn i vårt langstrakte land at de gleder seg til jul.
Dyrere gaver fra sjefen
Gavefabrikken som undersøkelsen er gjennomført på vegne av, leverer mer enn én million bedriftsjulegaver i år. Selv om privatpersoner har et lavere julegavebudsjett i år, så viser tall fra selskapet at gavebudsjettet til ansatte øker med åtte prosent.
– Vi ser at våre skandinaviske bedriftskunder ønsker å være rause også i år. Selv om verdien på gavene ikke har vokst like mye som tidligere år, så ser vi likevel en vekst, sier Nicolai Kiim som er daglig leder i og grunnlegger av Gavefabrikken.
– Vi har også innført en prisstopp. Hvilket betyr at de inflasjonsbetingede prisstigningene fra leverandørene absorberes av Gavefabrikken for å unngå at den reduserte kjøpekraften i samfunnet generelt ikke rammer bedriftsjulegavene, legger han til.
Viktig å få gave fra arbeidsgiver
Undersøkelsen viser at halvparten av oss fikk gave fra arbeidsgiver forrige jul, og at den mest populære julegaven var gavekort. 53 prosent sier de ønsker det samme i år. Kun én prosent sier de ønsker donasjon til veldedige formål fremfor en gave til dem selv. 40 prosent sier at det å få gave fra arbeidsgiver er viktig.
– Gaven fra arbeidsgiver blir sett på som en ekstra påskjønnelse for utført arbeid. En gave er med på å styrke forholdet mellom ansatt og bedrift. Når forbruket må skrus ned privat, settes det ekstra pris på en gave fra arbeidsgiver, sier Nicolai Kiim.
Tall fra undersøkelsen viser at 68 prosent av norske arbeidstakere fikk gaver for inntil 800 kroner i fjor. Hvilket er omtrent det samme som de fleste av oss kommer til å bruke på gaver til hvert av barna våre.
Om undersøkelsen
Undersøkelsen er gjennomført av YouGov på vegne av Gavefabrikken i Norge, Danmark og Sverige med 1000 respondenter i hvert land.