-Dette er tabben folk gjør, og som ender med at vi må rykke ut

-Du vet når familier skal reise bort? Da sier foreldrene gjerne: «Alle må gå på do før vi setter oss i bilen». Det ender ofte med at vi må rykke ut med spylebil for å åpne tette rør når familien kommer tilbake fra ferien.

Daglig leder Ruben Johansen sier at han risikerer å ta bort en del av inntektsgrunnlaget når han avslører en gjentagende grunn til at Spylevakta AS må rykke ut.

Ta en dusj

-Men jeg synes det er trist og leit for folk å komme hjem til tette rør, slitne etter en hjemreise. Kanskje er det seint på kvelden også, sier Ruben, og avslører et stort hjerte i forretningsmannen.

-Det du kan gjøre rett før du låser døra og drar på ferie, er å ta en lang og varm dusj. Bruk masse vann. Da ligger det ikke papirrester igjen i rørene. Papirrester og annet avfall som blir liggende i rørene tørker og stivner.

En annen «tabbe» folk gjør, er å ringe rørlegger når rørene er tette.

-Det ender i mange tilfeller med at rørleggeren må tilkalle spylebil, og kunden får dobbel regning. Jeg ønsker at flere vet om oss, sånn at vi kan rykke ut på kort varsel og hjelpe, sier Ruben.

Spylevakta AS holder til i Hokksund, men har også en avdeling på Ås i Follo. De dekker mye av Østlandet, og vil åpne flere avdelinger fremover.

Kundeopplevelsen viktigst

Spylevakta rykker ut på kort varsel. I fjor hadde de over 2.000 oppdrag, og toppene kommer gjerne etter uvær som «Hans». Fint og tørt vær er ikke bra for businessen?

– Vi er ikke væravhengig, men det kan være stille i perioder. Det er ikke sånn at vi gnir oss i hendene når flommen kommer, for vi liker ikke tanken på at folk sliter med problemene vannet gir. Men vi er glade for at vi kan rykke ut og hjelpe.

Spylevakta er en liten aktør i markedet, og eies av Ruben Johansen og driftsleder Henning Helgheim i fellesskap. De sju ansatte har stående ordre om å gi den beste kundeopplevelsen. Målet er å ha de mest fornøyde kundene bransjen.

-Da må gjengen vår ha det godt på jobb, sier Ruben. Du får ikke fornøyde kunder uten fornøyde ansatte.

-Vi jobber skift, og har rikelig med fri; normalt jobber vi en uke dagtid, en uke kveldstid og en uke fri. Ved unntakstilstander som uværet Hans, eller kuldeperioden nå i vinter, da jobber alle mann døgnet rundt. Det er tøft og slitsomt, men det er også givende å hjelpe mange i en kritisk situasjon. Den gjengen vi har i Spylevakta kan matche de beste i bransjen!

Umiddelbar utrykning

95 prosent av kundene er private, og rundt 80 prosent av omsetningen skyldes tette rør i privatmarkedet. Spylevakta rykker ut umiddelbart, men under uvær som Hans eller vårflommer, kan det ta lengre tid. Det er 12 biler i stallen for tiden. Flere av dem er kombinert spyle- og sugebiler.

-Normalt er vi på plass en time eller to etter at kunden har ringt, sier Ruben.

Lav responstid er også grunnen til at de har åpnet en avdeling på Ås i Akershus. De vil gjerne være i stand til å komme så fort som mulig ut til kundene sine. I tillegg til å dekke hele det sentrale Østlandet, betjener vi nå Oslo fra begge sider.

-Vi har ambisjoner om å bli hele Norges førstevalg når det kommer til å spyle tette rør. Det er definitivt det private markedet vi sikter oss inn mot, og vi gjør hele tiden grep for å kjempe om å være folkets førstevalg, sier Ruben. De har blant annet investert i rørinspeksjonskamera til en halv million kroner for at de raskt og sikkert skal finne problemet.

-Tydelighet er en av våre viktigste verdier, og derfor står alle prisene våre klart og tydelig på nettsidene våre. I motsetning til mange andre, tar vi ikke betalt for kjøretid. Det er da ikke kundenes feil at vi er der vi er, og vi jobber tross alt i en servicebedrift.

Innholdsfortegnelse