Elbilene har gått fra å ha en symbolsk trafikkforsikringsavgift til å ha den høyeste. – Bensin- og dieselbilene får nå redusert denne avgiften, mens elbilene står på stedet hvil og ender med høyere avgift. Vedum gjør overgangen til elbil vanskeligere, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
Avgiftsfordelene for elbiler har blitt mindre og mindre på kort tid. En viktig fordel har vært lav trafikkforsikringsavgift, tidligere kjent som årsavgiften. Fra å ha vært en symbolsk sum har den økt kraftig de siste to årene. I 2023 har det vært lik avgift for elbiler og fossilbiler. I budsjettforslaget går altså elbilene forbi og elbileierene vil da betale 337 kroner mer enn bensin- og dieselbilistene.
-Dette er helt feil vei å gå når det fremdeles er over to millioner bilister som skal gå over til elbil i årene som kommer, mener Skjøstad. – Dette sammen med vektavgift og økte bompenger er nok et tegn på en snuoperasjon i elbilpolitikken, bort fra gulrot og over til pisk. Det advarer vi mot, fortsetter NAF-sjefen.
Trafikkforsikringsavgift (Årsavgift) |
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Fossil | 3 066 kr | 2 990 kr | 3 045 kr | 2 820 kr | |
El | 2 135 kr | 2 839 kr | 3 045 kr | 3 157 kr | |
Differanse | 931 kr | 150 kr | – | – 337 kr |