Økt aktivitet på kjøpesentre og historisk netthandel bidro til at fallet fra 2021 kun endte på 1,5 prosent.
Tall fra BankAxept viser at årets julehandel hadde en nedgang på 1,5 prosent sammenlignet med 2021. Kjøpesentrene hadde særlig god omsetning uke i 51, den siste uken før jul. Denne uken hadde kjøpesenterbutikkene høyere omsetning enn samme uke i 2021. Uke 49 og 50 hadde butikkene generelt en nedgang i forhold til 2021.
Bedre enn fryktet
Julehandelen, som strekker seg fra Black Week til og med juleaften, dekker både månedene november og desember. Handelen opplevde omsetningsvekst i november sammenlignet med 2021. Det er særlig netthandel og handel i kjøpesentrene som trakk opp, og særlig i Black Week.
– En tidlig start i november og en sterk sluttspurt dagene før jul ga en god julehandel også i 2022, bedre enn mange fryktet. En nedgang på 1,5 prosent i forhold til 2021 er svært bra tatt i betraktning at 2021 hadde rekordomsetning. Det er også bedre enn vår prognose om en nedgang på 3,5 prosent
Videre utgjorde netthandelen en mye større andel enn tidligere. Virke anslår at julehandelen over nett oversteg 20 milliarder kroner.
– Trenden med at vi handler mer på nett ble forsterket i 2022. Mange startet julehandelen i november og mange handlet på nett. Denne gangen ser det ut til at vareflyten har gått bedre enn i 2021, da det var store forsinkelser internasjonalt. Handelen i Norge kan også glede seg over at norske forbrukere nå handler mer i norske butikker og nettbutikker. Før pandemien var veksten størst i utenlandske nettbutikker.
Kjøpesentrene trakk opp
Tall fra Kvarud analyse viser at landets kjøpesentre bidro til å trekke opp årets julehandel. Omsetningen i kjøpesentrene i uke 51 var 5,2 prosent høyere enn i uke 50 og over 18 prosent over Black Week.Uke 51 var dermed den viktigste handleuken i 2022. Det er hovedsakelig høy omsetning i butikkene innen mat og drikke og i spesialbutikkene som gjør at uke 51 ble den viktigste handleuken.
– Kjøpesentrene synes å være vinnerne av julehandelen 2022, sammen med netthandelen. At kjøpesentrene hadde vekst i forhold til 2021 skyldes nok i stor grad at smittevernrestriksjoner begrenset trafikken på kjøpesentrene i desember 2021, noe som rammet servering og andre tjenester på sentrene