Glasskader på bil kostet mer enn to milliarder kroner i fjor. – Antallet skader økte med 13 prosent, mens skadene var nesten 20 prosent dyrere enn året før.
Det sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge, om de ferske tallene fra Finans Norge. Norske forsikringsselskaper fikk inn hele 309.578 glasskader på motorvogner i 2023.
– Vi så en lignende utvikling hos oss i løpet av fjoråret. Det er voldsomt mange skader og det koster stadig mer å reparere dem, sier han. I 2022 var halvparten av bilskadene Frende fikk inn til seg glasskader.
Slik er de typiske skadene
– Vi ser skader på frontrute, bakrute, siderute og glasstak. Det er hakk, sprekker eller knust glass som er de typiske skadene, sier Ytre-Hauge.
Skadene oppstår som oftest på grunn av steinsprut fra andre biler, der dekket til bilen foran kaster opp en liten stein fra veibanen som treffer ruta di i stor fart.
– Det er nærmest umulig å unngå slike skader, og det skjer helt plutselig. Det er ikke så mye annet du kan gjøre enn å holde god avstand til bilen foran, sier Roger Ytre-Hauge.
– Vi ser en del skader nå på senvinteren og tidlig om våren. Da er det mange veier med grus og strørester som skaper trøbbel, sier fagsjefen i Frende.
Tidligere hadde mange biler skvettlapp bak hjulene. Det har sjelden nyere biler i dag og det bidrar til at risikoen for steinsprut øker.
Dette gjør du hvis du får steinsprutskade
Du får dekket skadet glass hvis du har delkasko eller høyere dekning hos de fleste forsikringsselskapene.
– Hvis du får en steinsprutskade er det lurt å komme seg til verksted så kjapt som mulig, før skaden blir større. Og dermed også dyrere. Verkstedet tar en vurdering av skaden og ser om den kan repareres eller om ruta må byttes, sier Roger Ytre-Hauge.
Hvis skaden er midt i synsfeltet ditt kan det fort være at den må byttes, selv om det ikke er store sprutskaden.
– Det er strenge regler for dette. Vi kan ikke ha folk kjørende ute med redusert sikt midt i synsfeltet. Hvis skaden er ute på sidene tolereres litt større skade. Da er det enklere å komme unna med å lime den, sier han.
Så mye koster glassknas
I fjor kostet glasskadene mer enn to milliarder kroner. Snittkostnaden per skade var på 6765 kroner.
– Men dette er kostnaden for forsikringsselskapene. Mange av disse skadene har egenandel, så totalen noen tusen kroner høyere enn det igjen, sier Ytre-Hauge.
– Mindre hakk koster gjerne mellom 600 og 800 kroner. Hvis ruta må skiftes koster det fort mellom 7000 og 12 000 kroner. Får du en ruteskade på bobilen din snakker vi fort om mellom 50 000 og 60 000 kroner. Det er store variasjoner, sier Roger Ytre-Hauge.