TO INSTRUKTØRER: Ingvild Søreide (t.v.) og Silje C. Brun er instruktører på den nye avdelingen for yoga og pilates ved Attic på Sundland. 

Stor satsning på pilates

Denne artikkelen sto på trykk i Byavisa Drammen i januar 2011.

Attic starter det nye året i nye lokaler på Sundland. Der blir det også storsatsning på treningsformen pilates.

Dette blir den største satsningen på pilates utenfor Oslo, og de nye lokalene inneholder en egen avdeling for pilates og yoga. Riktignok midlertidige lokaler, for de lokalene Attic skal ha, er under oppussing og skal stå klare i mai.

Raskt voksende

– Vi skal satse stort på pilates og yoga nå, fordi det er de treningsformene som er raskest voksende, sier Silje C. Brun. Hun er datter av Wenche Brun som driver Attic.

Silje er sertifisert instruktør i pilates mattetrening og Ashtanga yoga. Med seg har hun Ingvild Søreide som tidligere jobbet for Pilates Room i Oslo. Hun har en treårig BA ved Dance Theatre på Laban School of Dance i London. Deretter fullførte hun utdannelsen i regi av Pilates Foundation UK. Denne utdannelsen inkluderer alle apparater, mattetrening, gravid/barseltrening samt rehabilitering.

– Det er utrolig viktig å trene pilates med en sertifisert instruktør, sier Ingvild. 

– All trening kan i utgangspunktet skade, og med en som kan rettlede, vil treningen bli ufarlig og virkningsfull.

Silje Brun og Ingvild Søreide har sammen fått ansvaret for oppbyggingen av den nye avdelingen. I de midlertidige lokalene blir det et rom for mattepilates og yoga, og et for pilates på de nyinnkjøpte Reformer-maskinene. 

Silje Brun har drevet undervisning i yoga og pilates på Attic siden 2005, og hatt timer på Attic da de holdt til i Vinjes gate på andre siden av elven. Med flyttingen og etableringen av et nytt dansestudio på Sundland, blir det en stor økning i denne treningsformen. 

REFORMER: Denne maskinen er utviklet fra en sykeseng av Josef Pilates. Han lagde denne for å hjelpe krigsofre tilbake til bevegelighet. Nå kan man trene på slike maskiner på Attic.

Privatrom

I de nye lokalene som skal åpne i mai blir det også et rom for privatundervisning.

– Det er sterk økning i de som ønsker private timer i all slags trening, sier Ingvild Søreide. 

– Det kan også være at man ønsker et privat rom fordi man er i rehabilitering eller kanskje det er to venninner som ønsker å trene sammen.

Både pilates og yoga er treningsformer der det kreves god oppfølging fra instruktøren. 

– I forhold til de klassene vi hadde på ”gamle” Attic, vil det blir færre deltakere. Maks 15 på mattepilates og yoga, og maks seks på pilates med apparatet Reformer. Vi legger stor vekt på personlig veiledning, sier Silje.

Flere timer

– Dansere trener allerede pilates ved de større danseskolene. Det er en veldig mye brukt treningsform for å få den rette holdningen, smidighet, styrke og teknikk, sier Ingvild. 

– Og dette er jo et dansestudio med mange dansere som kanskje vil få supplerende trening.

Det blir en stor økning i timer med pilates og yoga i forhold til før. Planen er å utvide antall instruktører og også ha helgeundervisning.

– Vi skal også samordne undervisningen slik at foreldre kan trene mens barna danser i sine klasser, sier Silje.

FAKTABOKS:

Pilates er treningsformen som ble oppfunnet av Josef Pilates på begynnelsen av 1900-tallet. Det er en rent fysisk treningsform med stabilitet og kroppskontroll som mål. Det er en form for styrketrening, men det handler ikke om å “pumpe” opp musklene for at de skal bli så store som mulig. Det handler om å bygge den indre støttemuskulaturen grundig opp fra bunnen av, slik at vi kan bære kroppen vår på en korrekt måte. Josef Pilates kalte selv treningsformen for Contrology, fordi han mente at metoden bruker tankekraft for å kontrollere musklene.

Pilates utføres med rolige og skånsomme, men effektive øvelser. Øvelsene er ikke nødvendigvis så spesielle, men alt gjøres på en bestemt måte, ingenting overlates til tilfeldighetene. I disse øvelsene er man hele tiden i bevegelse, man stopper aldri opp i statiske posisjoner. Og alt skjer i takt med rolig innpust og utpust. Josef Pilates sa: “En øvelse utført korrekt, er verd timer med feiltrening”.

Pilatesmetoden brukes i dag over hele verden. I USA finnes det over 500 studioer og i Storbritannia er det den hurtigst voksende treningsmetoden. Også stadig flere ulike former for terapeuter benytter seg i dag av Pilatesmetoden, slik at pasientene kan delta aktivt i sin egen behandling. Dette har vist seg å ha en meget god effekt.

Josef Pilates sa:

Etter 10 ganger vil du kunne føle forskjell.

Etter 20 ganger vil du kunne se forskjell.

Etter 30 ganger vil du ha en helt ny kropp.

KILDE: WIKIPEDIA

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.