Det ble nylig avdekket en svakhet i integrasjonen mellom Familia, Vismas fagsystem for barnevernet, og Nasjonal portal for bekymringsmelding. Svakheten har medført at varslere ikke har fått beskjed i tilfeller der meldinger sendt gjennom portalen av ukjent årsak ikke er blitt registrert i Familia.
Feilen i Familia ble raskt rettet, og en oppgradering av programvaren ble sendt ut til alle kommuner 31.mai. Visma har de siste dagene arbeidet tett med kommuner og nasjonale myndigheter for å kartlegge omfanget av tapte bekymringsmeldinger. Vi har i tillegg bistått kommuner som har uttrykt behov for assistanse i arbeidet med å implementere programvareoppdateringen.
Familia er lokalt installert hos kommunene, så det har vært nødvendig med et tett samarbeid for å få avdekket omfanget av tapte meldinger. Visma understreker at den følgende oversikten er basert på foreløpige tall:
Omfang basert på foreløpig kartlegging:
Antall kommuner som benytter løsningene (Familia med integrasjon mot Nasjonal portal for bekymringsmelding) | 242* |
Antall kommuner som har meldt avvik (har tapt bekymringsmelding) | 23 |
Antall kommuner bekreftet uten avvik (ingen bekymringsmeldinger tapt) | 168 |
Antall kommuner ennå ikke besvart | 51 |
Totalt antall meldinger registrert tapt | 67 |
*Nedjustert fra tidligere oppgitt antall på 244 kommuner.
Hvordan sikrer vi at dette ikke skjer igjen?
Det viktigste er å sikre at alle kommuner installerer feilrettingen for Familia, og her har 220 kommuner rapportert til Visma at dette er gjennomført. Visma fortsetter arbeidet med å sikre at samtlige kommuner oppdaterer så raskt som mulig, inkludert å stille våre ressurser til rådighet for de som ønsker det. Visma vil igjen beklage sterkt situasjonen som har oppstått.