Hvis du kjører elsparkesykkel uten forsikring bryter du loven og tar enorm risiko. Illustrasjonsfoto: Frende Forsikring

Tar enorm risiko på elsparkesykkel

Salget av elsparkesykler går så det griner på nett, men salget av lovpålagt forsikring følger ikke etter. – Det kan ruinere deg fullstendig økonomisk hvis du havner i en ulykke.

Det sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.

53 prosent opp fra i fjor

En fersk analyse som betalingstjenesten Klarna har gjort ved hjelp av AI, viser at antallet solgte elsparkesykler økte med 53 prosent fra 1. januar til 31. mai i år, sett opp mot i fjor. Klarna håndterer nærmere en tredjedel av all netthandel i Norge.

– Det er ingenting som tyder på at interessen er på vei ned, snarere tvert imot, sier markedsdirektør Thomas Elvestad, i Klarna Norge.

Tall fra Frende viser imidlertid at salget av forsikringer for disse har gått betydelig ned i samme periode.

– Uten forsikring kan du ikke bruke elsparkesykkelen i det hele tatt, sier Ytre-Hauge i Frende. Ansvarsforsikring på elsparkesykkel ble lovpålagt i Norge i januar i fjor.

Mange ulykker hvert eneste år

Elsparkesykkelulykker fører til store skader hvert eneste år. En rapport fra Oslo skadelegevakt viser at det er 10 ganger mer sannsynlig at du blir skadet på elsparkesykkel enn vanlig sykkel.

Tall Stavanger Aftenblad hentet inn tidligere i år viser at det var 502 alvorlige ulykker med elsparkesykkel i Norge fra desember 2020 til desember 2023.

– Hvis du krasjer i en person som skader seg, eller du ødelegger ting eller noe på en eiendom når du kjører, ligger alt ansvaret hos deg hvis du ikke har forsikring. Du bryter både loven og kan måtte betale svært dyrt for skadene, sier Roger Ytre-Hauge i Frende.

Billig å slippe unna stort ansvar

– Dette er ikke ulykker du vil betale for selv. En forsikring koster gjerne ikke mer enn drøyt 70 kroner i måneden, så det er en svært billig måte å slippe et enormt ansvar på, sier fagsjefen.

Tallene fra Klarna viser at det store salgstrykket kom tidligere i år enn i fjor.

– Vi solgte flere elsparkesykler gjennom oss i april i år enn i april og mai til sammen i fjor, sier markedsdirektør Thomas Elvestad.

Mange nordmenn søker etter gode tilbud på nett nå. Det ser Klarna tydelig gjennom prissammenligningstjenesten sin.

– Spesielt med tanke på økte priser ellers i samfunnet. Da leter vi gjerne litt ekstra etter rimeligere løsninger, men det er selvsagt ingen grunn til å droppe lovpålagt forsikring, sier Elvestad.

– Vi må ikke spare så mye at vi ikke følger loven. Jeg håper alle har fått med seg at det er et krav, og at alle som selger elsparkesykler, enten det er digitalt eller fysisk, opplyser kundene om dette, sier Roger Ytre-Hauge i Frende.

Stor etterspørsel etter lanseringen i fjor

Frende-eksperten ser imidlertid ett poeng som kan forklare deler av nedgangen i salget fra 2023 til 2024.

– Lovendringen kom 1. januar 2023. Da måtte alle som hadde elsparkesykler som går mellom 10 og 20 kilometer i timen kjøpe forsikring. Salget var naturlig nok høyt på grunn av det. Men når salget av nye sykler stiger så markant som tallene viser, samtidig som salget av forsikringer går ned, betyr nok det at en hel del kjører uten forsikring. Det er virkelig ikke bra, sier Ytre-Hauge.

Hvis du har en forsikring fra før, men kjøper ny elsparkesykkel, må du huske å få på plass ny forsikring.

– Forsikringen er knyttet til akkurat den ene elsparkesykkelen din, akkurat som med en bil. Så hvis du kjøper ny må du huske å kjøpe ny forsikring, sier fagsjefen i Frende.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *