Tid for niste for Monica og Emil.

Ut av tåka og opp med sola i Finnemarka.

I det siste har Emil og jeg gått flere “tåketurer”, det kan være vakkert og stemningsfullt det også, men i dag bestemte vi oss for å se sola.

Tekst og foto: Monica Østenengen

Vi kjørte til Geithus i mørket og tykk tåke kl 07.00 på morgenen. Ved Vikersunds skiflyvningsbakke kjørte vi Heggsjøveien helt opp til parkeringen. Vi hadde bare kommet opp i 300 høydemeter da vi kjørte inn i klarvær og vi skimtet soloppgangen i øst.

Nydelig soloppgang

Vi parkerte og begynte å gå oppover i retning Dammheggsjø, gikk til høyre på blåmerket sti til et skilt viste oss i retning Langheggsjø. Det er et fjell langs siden av vannet, og når vi gikk til toppen av det fikk vi oppleve en nydelig soloppgang. Emil og  jeg har opplevd mange soloppganger, men det er like vakkert hver gang, stillheten, forventningen og det å være langt inne i skogen alene gjør opplevelsen til noe spesielt.

Opp i tårnet

Vi vandret videre i småkupert terreng, passerte flere skogstjern, myrer og berg, før vi kom til Hovlandsvarden og utsiktstårnet. Jeg klatret opp i tårnet og fikk en fantastisk utsikt mot fjell, sol og den tykke tåka der nede i dalen. Ved et pent tjern i nærheten spiste vi nista vår og nøt freden.

Vi gikk tilbake på blåmerket sti med sola i ryggen og en varm fønvind i fjeset. Da vi til slutt kom til en bratt traktorvei, sa vi ha det bra til sola og gikk mot bilen. Da vi kom ned på cirka 300 høydemeter kjørte vi på ny inn i tåka igjen. Men hva gjorde vel det, vi hadde jo nettopp hatt den vakreste starten på dagen som tenkes kan..