Nesten hver fjerde bilist har utsatt service- og vedlikeholdskostnader på bilen sin siste året på grunn av økonomi siste året. Det er bare ett av funnene i en ny spørreundersøkelse InFact har gjort for KNA. – Nå må varsellampene lyse, sier KNA.
Den store prisveksten biter seg fast og gjør det vanskelig for mange å få endene til å møtes. I en ny spørreundersøkelse fra KNA demonstreres store forskjeller mellom fattig og rik i spørsmål knyttet til bilrelaterte utgifter.
– Unge over hele fjøla
23,8 prosent av bilistene oppgir å ha utsatt service- og vedlikeholdskostnader siste året på grunn av økonomi. Og det er igjen enorme forskjeller mellom de med god og dårlig råd. Blant de med romslig økonomi svarer 7,1 prosent at de har utsatt service og vedlikehold mens tallene for de med anstrengt økonomi er 61,5 prosent. De ung skiller seg også ut i negativ forstand.
I den samme undersøkelsen kommer det også frem at stadig flere kjører omveier for å unngå bomstasjoner. I januar svarte en av fem at de ofte kjørte omveier. Nå kjører en av tre det sammen. Også her er det de unge og andre med anstrengt økonomi som rammes. – De unge bilistene og de som sliter fra før rammes over hele fjøla, med kraftig økning i drivstoffprisene, økt rente og stadig økninger i bompengekostnader, sier samfunnskontakt i KNA, Tor Valdvik som også er oppgitt over at de som sliter mest får de største avgiftsøkningene.
– En av de glemte, svake gruppene i samfunnet
– Gruppen som har dårligst råd har lavest elbilandel og betaler dermed mest både i bom og drivstoff. Mange av disse har havnet i en umulig situasjon hvor de ikke har råd til å kjøpe seg en elbil som dekker sine behov, samtidig som de er ekstremt utsatt for økte kostnader. Dette er en av de glemte svake gruppene i samfunnet som får nok en kilevink av stortingsflertallet når de nå igjen øker både drivstoffavgiften og bompengene, sier Valdvik.