– Vi oppfordrer elbilister som kan bruke hurtigladere med CCS-kontakt til å prøve å unngå ladestolper der det også er en Chademo-kontakt om de kan, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Høstferien står for tur og mange skal på langtur med elbilen. Storstilt utbygging av hurtigladere har gjort elbilferien enklere og mindre tidkrevende, og mye tyder på at ladekø er et litt mindre problem enn før.
For å forstå oppfordringen fra Elbilforeningen, kan det være greit å vite at vi har to ulike kontakter for hurtiglading. Den første kaller vi Chademo, den andre er CCS. Chademo finnes i enkelte eldre elbilmodeller. CCS ble valgt som standard hurtigladekontakt i EU for noen år siden.
Problemet er at Chademo-kontaktene sjeldent har egne ladere – de deler dem med en CCS-kontakt. Kun én av disse kan brukes av gangen.
Det finnes fortsatt mange Chademo-biler på veiene våre. Populære Nissan Leaf er en av dem, Kia Soul EV er en annen. Det dreier seg totalt om i overkant av 100.000 elbiler, av en bestand på 700.000.
Fersk ferieundersøkelse peker på Chademo-problemer
Noen opplever større utfordringer med å få ladet enn andre. I Elbilferieundesøkelsen 2023, utført etter årets sommerferie, oppgir 44 prosent av de som har Chademo-biler at de har opplevd at «CCS-biler opptar Chademo-plasser».
Generalsekretæren i Elbilforeningen skjønner godt om mange elbilister opptar plassen til en Chademo-avhengig uten å være klar over det.
─ Det er fullt forståelig at man lader elbilen sin på første ledige plass, og at dette ikke er noe man reflekterer over, men til de som ikke bruker Chademo-kontakt er vår oppfordring: Om du kan velge en ren CCS-hurtiglader, så gjør det. Ellers tar du den som er ledig.
Tilgangen er egentlig god nok
Selv om det bygges færre ladere med Chademo-kontakt enn CCS, bør det være god nok tilgang på ladeplasser for de som trenger Chademo. Det bygges nemlig fortsatt godt med slike ladere. I 2022 kom det 359 slike ladere, og så langt i 2023 har det kommet 244 nye. Problemet ligger i utgangspunktet altså ikke i at det er for få tilgjengelige ladepunkter, men at Chademo ofte er på samme ladestolpe som CCS.
I tillegg er det en del ladestasjoner som nå bygges uten et ladetilbud for elbilister som trenger Chademo-kontakt. Derfor må Chademo-brukerne i større grad enn andre planlegge ladingen.
– Om elbilister som ikke trenger det forsøker å unngå å ta en lader der det også er Chademo, altså at de velger en lader med kun CCS, så vil dette være til stor hjelp. Det er jo tross alt fortsatt veldig mange Chademo-kontakter der ute, avslutter Christina Bu.