Viser fram Larvik-stein på Manhattan

De har kledd kjøkken, bad og uteplasser over hele verden i lokal larvikitt. Nå er Lundhs fra Larvik på plass i New York sammen med landets fremste designbedrifter for å vise seg fram på gigantmessen ICFF.

– Vi er veldig fornøyde med å ha med Lundhs. USA har blitt eksportmarked nummer én for norsk møbel- og interiørbransje. Nå som økonomien er litt bedre, bruker amerikanerne mer penger, noe som forhåpentligvis vil bidra til økt verdiskaping og flere arbeidsplasser i Larvik og andre steder i Vestfold, sier Egil Sundet, bransjeleder i Norsk Industri Designindustrien.

De fem norske designbedrifter som sammen utgjør årets utgave av utstillingskonseptet Inside Norway, er foruten Lundhs også Heymat, Lunnheim, Norsk Dun og Minus Furniture. Sammen fronter de Norge under den viktige nordamerikanske designmessen ICFF. Messen står mellom 19. og 21. mai på Javits Center i Hell’s Kitchen på Manhattan i New York.

Store planer for bærekraftig Larvik-stein

Lundhs har allerede etablert seg i USA under merkevaren Lundhs Real Stone. Larvik-selskapet, som er Nord-Europas største produsent av naturstein, skal i år bruke Inside Norway og ICFF for å vise litt av allsidigheten som ligger i merkevaren.

– Vi skal demonstrere hvordan Lundhs Real Stone skaper harmoniske boarealer gjennom å bygge bro mellom interiøret og eksteriøret. Blant annet viser vi overflatene «flammet» og «waterjet» på både gulvfliser og en utendørsdusj, sier markeds- og forretningsutviklingsdirektør Hege Elisabeth Lundh.

Lundhs utvinner og selger råblokker av larvikitt til fabrikker rundt om i verden. Her blir blokkene til plater og flis i forskjellige overflater. Disse ender til slutt hos entreprenører, installasjonsfirmaer og distributører som bruker dem i forskjellige prosjekter. USA er verdens nest største marked for overflatematerialer, og Lundhs ønsker på sikt å styrke posisjonen sin her.

– Norsk design har gjerne et minimalistisk og funksjonelt preg som appellerer til mange amerikanere. I tillegg er norsk design kjent for miljøvennlighet og bærekraft, noe som tiltrekker forbrukere som verdsetter dette. Våre natursteiner passer godt inn i dette bildet, sier Lundh.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *