Prosjektet skal hovedsakelig utforske mulige driftskonsepter for både et ni-seters elfly og et helikopterfly (eVTOL). I den forbindelse har Widerøe Zero inngått samarbeid med Widerøe Ground Handling og Widerøe Technical services for å undersøke alle dimensjoner rundt drift og håndtering av batteridrevne luftfartøy. Prosjektet har oppstart før sommeren og vil vare frem til sommeren 2026.
Før helgen ble det kjent at Widerøe Zeros Pilot T prosjekt vil tildeles forskningsmidler. Pilot-T er et samarbeid mellom Forskningsrådet og Innovasjon Norge, på oppdrag fra Samferdselsdepartementet. Pilot-T-utlysningen er en del av regjeringens innovasjonssatsing fremlagt i nasjonal transportplan med formål å få nye, smarte mobilitetsløsninger raskere i bruk.
– Støtten fra Forskningsrådet viser at pionerarbeidet vi gjør innen grønn luftfart anses som viktig for Norge. Bidraget er avgjørende for å holde Widerøe Zero i tet, og for å realisere Widerøekonsernets ambisjon om å bli blant de første i verden med neste generasjons fly, sier Andreas Kollbye Aks, administrerende direktør i Widerøe Zero.
– Gratulerer til Widerøe Zero med dette prosjektet. De har satt seg ambisiøse mål om å bli en av de første kommersielle operatørene av null- og lavutslipp fly for persontransport. Denne typen prosjekter i næringslivet er helt nødvendig for at vi skal lykkes med det grønne skiftet og for at vi skal nå klimamålene, sier Mari Sundli Tveit, administrerende direktør i Forskningsrådet.