─ Ti-på-topplista for nybilsalget i september har én feil og den heter Toyota Rav4, mener Christina Bu i Elbilforeningen. Hun maner regjeringen til å øke bilavgiftene på forurensende biler når de legger fram statsbudsjettet torsdag.
Litt over to år før vi skal være i mål med kun nullutslippsbiler i nybilsalget, noterer vi at 78 prosent er elbiler. Salget er spredt over hele landet. I alle fylkene er over halvparten av nybilsalget elektrisk.
Én av ti på topp er ikke elbil
Så mye som 11 prosent av alle nye biler var ladbare hybrider. På ti på topp-lista ligger feilen på 5. plass, nemlig Toyota RAV4.
Her er de ti mest solgte bilene i September 2022:
1. Tesla Model Y
2. Volkswagen ID.4
3. Skoda Enyaq
4. Tesla Model 3
5. Toyota RAV4
6. Volvo C40
7. Polestar Polestar 2
8. BMW iX
9. Audi Q4 e-tron
10. Hyundai Kona electric
─ Disse bilene bør prises ut av nybilsalget, og erstattes med elbiler. For dersom nye ladbare hybrider først blir kjøpt, så betyr det forurensing på veien i to tiår framover, sier Christina Bu.
Statsbudsjettet for 2023 bør fjerne resten av vektfradraget
Statsbudsjett for 2022 reduserte vektfradraget som ladbare hybrider har i engangsavgiften til 15 prosent. Når forslag til statsbudsjett for 2023 legges fram torsdag, bør den resterende rabatten fases ut slik at hybrider likestilles med resten av de forurensende bilene.
─ Den viktigste utfordreren til elbiler i dag er hybridbilene. Stortinget har et mål om utslippsfritt nybilsalg i 2025, og nå er elbilene så gode at målet kan nås tidligere for personbilene. Men da må de ladbare hybridene prises ut, mener Christina Bu.
Regjeringens forslag til statsbudsjett legges fram på torsdag, og i forbindelse med innføring av moms for elbil har regjeringen lovet at konkurransefordelen til elbiler skal opprettholdes.
Utslippene fra ladbare hybrider er ofte langt høyere enn oppgitt
Elbilforeningen mener at Stortinget bør fjerne avgiftsrabatten som ladbare hybrider har i kjøpsavgiften allerede i høst. Det er også grunn til å minne om analysene til Transport and Environment som viser at reelle utslipp fra ladbare hybrider kan være langt høyere enn hva utslipps (WLTP)-tallene viser. Dette er særlig utfordrende i Norge fordi her er engangsavgiften på forurensende biler knyttet opp til utslippsnivå. Se for eksempel her: Plug-in hybrids in new emissions scandal as tests show higher pollution than claimed – Transport & Environment (transportenvironment.org)
─ Vårt ønske om økte avgifter på alle biler som ikke er elbiler, er et inntektsgivende forslag i statsbudsjettet basert på prinsippet om at forurenser betaler, avslutter Christina Bu.