PLAST OG PAPIR: Sortimentet har blitt bredere etter at Stenqvist AS fikk tyske eiere.

Kan bli for mye emballasje

Denne artikkelen sto på trykk i Byavisa Drammen i januar 2016.

Daglig leder Kjell Martin Stenberg i Stenqvist AS registrerer at det er mange myter og ufortjent dårlig rykte på emballasjeindustrien. – Emballasje er nødvendig, sier han. – Men det kan bli for mye.

–Den omstridte plast poseavgiften ble heldigvis ikke innført i fjor. Det er vi glade for, ikke bare fordi vi ville ha solgt mindre plastposer, men også fordi plastposene har en rolle i nordmenns hverdagsliv, sier Kjell Martin Stenberg, som har jobbet i emballasjefirmaet i 17 år.

Plastposen

–Vi gjenbruker plastposen til mange ting. Hva skulle vi gjort uten plastposer hjemme til å kaste søppelet vårt i? Det mange ikke er klar over, er at når vi pakker søppelet vårt i plastposer, så hjelper posen forbrenningsprosessen ved at man slipper å bruke så mye andre forbrenningshjelpende stoffer. Det finnes også stativer ved for eksempel pantemaskiner som samler opp plastposer til gjenvinning, så mye av plasten vi bruker gjenvinnes.

Mange sverger til handlenett, laget av økologisk bomull kanskje. De er ikke miljøvinnere i den grad vi liker å tro.

–Totalt med produksjon og frakt brukes det like mye på å produsere ett slikt nett som til to-tre kartonger med plastposer. Det er det samlede miljøregnskapet som er viktig.

Tidligere ble mye av plastposer og søplesekker produsert for Stenqvist i Kina eller andre asiatiske land. Men også der begynner produksjonen å bli kostbar.

–Tidligere mottok vi så mye som 700 containere i året fra Asia. Nå er vi nede i 100, sier Kjell Martin Stenberg.

I Sverige brukes mye bæreposer av papir, og det er fordi det er høyere avgift på plast der enn i Norge.

TO GO: Markedet for emballasje til å ha medbragt mat og drikke i, er voksende. Stenqvist har et bredt utvalg.

Aurskog

Stenqvist AS hadde en fabrikk på Kattfoss som produserte diverse emballasje, tidligere Rosenlew. Denne ble nedlagt, og all produksjon foregår nå ved fabrikken på Aurskog, der de har 65 årsverk. Her produseres mye til brød- og bakerbransjen.

Salgsavdelingen i Drammen har 10 årsverk. Her selges emballasje produsert i Norge, eller fra en av de andre bedriftene i Europa som har samme eier. Stenqvist ble kjøpt opp av tyske eiere i 2010, og er dermed en av en lang rekke bedrifter som bruker hverandres kompetanse til felles nytte.

–Det at vi har fabrikker midt på det europeiske kontinentet, gjør at våre trailere kan kjøre med fulle biler direkte til vårt lager på Holmen. Miljøtanken er underliggende i all aktivitet inntil levering til kunden, sier Kjell Martin Stenberg.

Stenqvist AS i Norge hadde en omsetning på 230 millioner i 2014.

Frakt av luft

–Et av de store problemene med emballasje, er de store pakkene som inneholder små produkter. Det blir altså mye luft rundt, og dermed kjører det mange trailere mange tusen mil med luft. Kunne dette vært komprimert, ville miljøet spart mye. Det er litt jåleri, siden den eneste grunnen til all denne luften er at produktene skal se fancy og flotte ut, sier han.

Stenqvist er et av de firmaene som gjør sitt beste for miljøaspektet. De har, som eneste produsent, konsesjon på å produsere miljøvennlige plastposer av sukkerrør – en produksjon de har kalt ”I’m green”. 

Sukkerrørposene er ikke biologisk nedbrytbare, men er gjenbrukbare og 100 prosent resirkulerbare. De er like sterke som vanlige plastposer, og konkurransedyktige i pris.

–Vi har tro på dette produktet, men råvaretilgjengeligheten er ennå litt uforutsigbar, sier Stenberg.

–En annen ting er at det er kostbart å investere i nye maskiner i bransjen. 

Politisk

Det er til stadighet kampanjer mot overflødig emballasje på sosiale medier, og en hver kan nok bli irritert når vi pakker ut en matvare som har trippel emballasje.

–Uten emballasje ville vi måttet kaste mye mer mat, sier Stenberg, samtidig som han innrømmer at det kan bli for mye.

–Jeg tror bransjen har en del utfordringer som må belyses, og da må det løftes til et politisk nivå. Det skulle vært nedsatt en komité der bransjen er godt representert. Vi kan ikke få bestemmelser tredd nedover hodene våre – vi må få være med og bestemme selv. Ellers er jeg redd mange firmaer vil gå konkurs, for det er et tøft marked og kostbart å fornye seg.

Bredere sortiment

Tidligere var det plastposer og søpleposer som var hovedproduktene hos Stenqvist. Med sine nye tyske eiere, har sortimentet blitt mye bredere.

–Vi har nå underleverandører til nær sagt hva som helst av emballasje, og vi ser et voksende marked i ”Food to Go”-bransjen, altså emballasje til ferdiglaget mat og drikke til å ta med, sier Kjell Martin Stenberg.

–Vi har et stort utvalg av kaffekopper til for eksempel bensinstasjoner og emballasje til ferdiglagd mat. 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.