Daniel August Fritzman, daglig leder i Bytt.no. Foto: Bytt.no

Prisveksten rammer personlig økonomi

Norske forbrukere står overfor økte kostnader i strøm, bredbånd, mobilabonnement, boliglån og forsikring.

De siste to årene har vi vært vitne til store prisøkninger i en rekke sektorer. Fra grunnleggende ting som matvarer og drivstoff, til nødvendige tjenester som boliglån, strøm, mobiltelefoni, forsikring og bredbånd. Denne prisstigningen har skapt økonomiske utfordringer for flere husholdninger.

I den anledning har Bytt.no undersøkt prisutviklingen i de ulike bransjene, og kartlagt noen av bedriftene som har økt sine priser dette siste året.

– Det ser ut som alle øker prisene, sier Daniel August Fritzman. Han er daglig leder i Bytt.no

– Dette er ikke overraskende. Flere selskaper som vi har sett skylder på økte kostnader og inflasjon. Det er tydelig at dette svir også for selskapene.

Han kommer med en enkel oppfordring hvis du har opplevd store prisøkninger:
– Det enkleste grepet du kan gjøre som forbruker hvis et selskap øker prisen er å bytte. Vi har sett at lojalitet nesten aldri lønner seg, og ofte er det de mest lojale kundene som betaler mest.

Strømleverandører

Selv om strømprisen har vært betydelig lavere så langt i år sammenlignet med fjoråret, er det flere leverandører som har sett seg nødt til å sette opp sine påslag og fastbeløp. Her er noen av strømselskapene som har økt prisene sine:

  • Fjordkraft
  • NorgesEnergi
  • Tibber
  • Gudbrandsdal Energi
  • Å Energi (Tidligere Los og Glitre)
  • Motkraft

Flere av leverandørene har også redusert sin prisgaranti fra 12 måneder til 1 måned, som betyr at de nå kan endre sine priser med mye kortere varsel.

Bredbånd og TV

En stor utgift i mange husholdninger er kostnaden knyttet til bredbånd og TV. Mange betaler for dette samlet, og det er ikke uvanlig at dette utgjør rundt 20 000 kr årlig.

De siste årene har Telia vært gjennom en rekke prisøkninger på TV og bredbånd, senest i fjor høst. Altibox varslet også tidligere i år at de økte prisene, blant annet for å “ta høyde for økte kostnader som følge av inflasjon”.

Som om ikke TV og bredbånd var dyrt nok, så er det også mange som betaler for streaming og sport utenom. Viaplay, TV2 Play og HBO+ økte sine priser tidligere i år, og Disney+ har varslet at de øker prisen fra november.

Viaplay skrudde også opp prisen på Premier League fra 649,- til 749,- pr mnd. Med andre ord koster det nå nærmere 9.000 kr årlig å følge Haaland og Ødegaard i Premier League.

Mobilabonnement

De siste årene har mange kunder gledet seg over god konkurranse og lavere priser på mobilabonnement. Nå ser det ut til at trenden har snudd, og flere operatører har begynt å øke prisene igjen.

Både Telia og Talkmore har sendt ut meldinger til sine kunder med varsel om prisøkninger, og tidligere i år valgte Telenor å fjerne sitt billigste 1 GB abonnement, og “tvangsflyttet” dermed mange kunder over på et dyrere 2GB abonnement.

Plussmobil, som lenge har vært den billigste aktøren på markedet, har også varslet økte priser på noen av deres mobilabonnement fra 1. oktober.

Boliglån

Sentralbanken økte i august styringsrenten til fire prosent, og flere banker har allerede sendt ut varsel om renteøkning til sine kunder.

Bankene setter normalt sine utlånsrenter til litt over én prosent over styringsrenten, noe boliglånsoversikten på Bytt.no bekrefter. Der ligger nemlig de billigste boliglånene akkurat nå på rundt fem prosent i effektiv rente, mens de dyreste ligger på rundt syv prosent.

En forenklet huskeregel er at en økning på én prosent rente utgjør ca. 7.000 kr i året for hver million du har i lån.

Et lån på 3 millioner som har økt med 3 prosent har dermed blitt rundt 60.000 kr dyrere i året. Boliglån utgjør den største kostnadsøkningen for boligeiere.

Forsikring

Forsikring skiller seg ut fra de andre bransjene innen personlig økonomi ved at det finnes ingen faste priser eller lister hvor det er mulig å sammenligne priser.

Gjennom omtalene på Bytt.no er det likevel tydelig at flere opplever økte priser på sine forsikringer i 2023. Blant annet:

På grunn av måten forsikring fungerer og hvordan det prises, er det umulig å anslå nøyaktig hvem som har fått økt prisene med hvor mye. For å sjekke dette selv må du logge deg inn hos ditt forsikringsselskap og sammenligne siste faktura mot en som du har mottatt tidligere.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *